Husqvarna kombi mjerači su multifunkcionalni alati dizajnirani da služe kao mjerači kuta i dubine u jednom. Mogu se koristiti s okruglim i ravnim turpijama. Na hrvatskom jeziku nazivaju se i kombinirani mjerači. Oni su popularni među profesionalnim drvosječama i ostalim osobama koje rade s motornim pilama i drugim alatima.
ključne karakteristike Husqvarna kombi mjerača
- Dvojna funkcija: Mjere kut i dubinu, eliminirajući potrebu za nošenjem više alata.
- Kompaktna veličina i laka težina: Olakšava nošenje i korištenje u terenu.
- Izdržljiv dizajn: Konstruirani za rad u zahtjevnim uvjetima.
- Različite verzije: Dostupni su u različitim verzijama kako bi odgovarali različitim lancima i različitim duljinama vodilica na motornim pilama.
- Prihvatljiva cijena: Cijena kombi mjerača je obično niža od kupovine zasebnog mjerača kuta i dubine.
Koraci oštrenja lanca korištenjem kombi mjerača
- Priprema: Prije oštrenja, provjerite da je motorna pila isključena i da je lanac zakočen. Osigurajte stabilan radni prostor i koristite zaštitnu opremu (rukavice, naočale).
- Mjerenje kuta dubine: Postavite kombi mjerač na zub lanca i provjerite je li kut dubine u skladu s preporukama proizvođača. Uobičajeni kut dubine je 30°.
- Oštrenje: Koristite turpiju za oštrenje lanaca i pažljivo oštrite zub po zub, vodeći računa o pravilnom kutu.
- Provjera visine oštrice: Nakon oštrenja, koristite kombi mjerač da biste provjerili je li visina oštrice u skladu s preporukama proizvođača.
- Završna obrada: očistite lanac od nečistoća nastalih oštrenjem.
Dodatne preporuke
- Provjerite vrstu lanca kojeg planirate oštriti jer nemaju svi lanci ista svojstva odnosno neki se lanci oštre lakše a neki teže ovisno o proizvođaču.
- Redovito provjeravajte oštrinu lanca i oštrite ga po potrebi.
- Koristite pravilnu tehniku oštrenja i pazite da ne oštetite lance.
- Po potrebi se obratite stručnjaku za oštrenje lanaca.
Uzimajući u obzir njihovu kompaktnost, funkcionalnost i prihvatljivu cijenu, Husqvarna kombi mjerači su korisni alati za sve koji rade s motornim pilama.
Sunce nas mami van, a s njime i potreba za uređenjem i održavanjem travnjaka. Prije nego što se bacite na posao, važno je da kosilicu pripremite za novu sezonu košnje. Jedna od ključnih stvari u tome je zamjena ulja. Često se na ovaj postupak gleda kao na nepotreban rad, ali zanemariti ga znači izložiti stroj ozbiljnim rizicima i skratiti mu vijek trajanja.
Zašto je potrebna zamjena ulja?
Motorno ulje ima vitalnu ulogu u podmazivanju i hlađenju motora kosilice. Tijekom korištenja ulje se troši i zagađuje, što može dovesti do lošeg rada motora, pa čak i do kvara. Pravovremena zamjena ulja pomaže u:
- Podmazivanju: Smanjuje trenje među mehaničkim dijelovima motora, sprječavajući pretjerano trošenje i habanje.
- Hlađenju: Odvodi toplinu od motora tijekom rada, sprječavajući pregrijavanje i kvar.
- Čišćenju: Uklanja metalne čestice i druge nečistoće iz motora, sprječavajući začepljenje i zagađenje.
- Uštedi novca: Spriječit ćete kvarove i troškove popravka.
- Produljenju životnog vijeka motora.
- Smanjenju emisija: Zagađeno ulje može dovesti do povećanih emisija štetnih tvari.
Što se dogodi ako se ulje ne mijenja?
Zanemareno ulje postaje prljavo, gusto i puno nečistoća. Takvo više ne može učinkovito podmazivati, hladiti i čistiti, što dovodi do:
- Povećanog trošenja i habanja: Dijelovi motora se doslovno "grizu" međusobno, što vodi bržem propadanju.
- Prekomjernog zagrijavanja: Motor se pregrijava, gubi snagu i može doći do ozbiljnog kvara.
- Zamašćenja: Nečistoće blokiraju filter i uljne kanale, ograničavajući protok ulja i dalje pogoršavajući situaciju.
- Češćom pojavom kvarova: Popravke stroja će vam oduzeti vrijeme i novac.
- Kraćim radnim vijekom kosilice
Kako često mijenjati ulje?
Učestalost zamjene ulja ovisi o modelu kosilice i načinu korištenja. Općenito se preporučuje mijenjati ulje:
- Nakon svakih 25 sati korištenja: Za kosilice koje se koriste redovito.
- Jednom godišnje: Za kosilice koje se koriste manje često.
Postupak zamjene ulja
Proces zamjene ulja varira ovisno o modelu kosilice. Općenito, koraci uključuju:
- Ispražnjenje starog ulja: Zagrijte motor, skinite poklopac spremnika za ulje, postavite posudu ispod otvora za ispuštanje, otpustite vijak za ispuštanje i omogućite potpuno istjecanje.
- Dodavanje novog ulja: Ubacite lijevak u otvor za ulje i dodajte novo ulje do označene razine u spremniku. Koristite ulje preporučeno od strane proizvođača.
- Provjera razine ulja: Provjerite razinu ulja s pomoću šipke za izmjeru ulja i po potrebi dodajte još ulja.
Dodatne preporuke
Kao što je prethodno navedeno važno je koristiti ulje koje je preporučeno od strane proizvođača kosilice. U priručniku za korištenje možete pronaći specifikacije ulja, kao što su tip i viskoznost. Prilikom zamjene ulja provjerite i ostale komponente kosilice, kao što su filter zraka, filter goriva, noževi i remen za transmisiju.
Mnogi moderni modeli Husqvarna motornih pila opremljeni su Autotune sustavom koji je za mnoge kupce odnosno korisnike zamršen i kompliciran pojam. Ukratko, Autotune je sustav koji automatski regulira mješavinu zraka i goriva u motoru, osiguravajući optimalne radne u raznim radnim uvjetima. U ovom tekstu ćemo Vam objasniti što je Autotune, kako radi, kako funkcionira i kako vam može koristiti.
Autotune funkcije i način rada
Prilikom rada senzori sustava koji se nalaze na motornoj pili prikupljaju podatke o temperaturi zraka, atmosferskom tlaku, broju okretaja motora i brzini. Zatim kontrolna jedinica analizira prikupljene podatke i izračunava idealan omjer zraka i goriva. Konačno, aktuator na temelju izračuna prilagođava protok goriva za postizanje optimalne mješavine.
Prednosti Autotune tehnologije
- Konstantna snaga: Optimalan omjer zraka i goriva osigurava konstantnu snagu i obrtni moment bez obzira na temperaturu, nadmorsku visinu ili kvalitetu goriva. Znači bez obzira režete li na razini mora ili se borite s granama na višoj nadmorskoj visini, Autotune održava optimalnu performansu, pružajući optimalnu snagu na koju se možete osloniti prilikom rada.
- Pojednostavljeno paljenje: Automatsko podešavanje eliminira potrebu za ručnim podešavanjem karburatora, olakšavajući i ubrzavajući paljenje motorne pile. Drugim riječima ako imate Autotune u svojoj motornoj pili možete zaboraviti na probleme s fizičkim podešavanjem karburatorom - Autotune se brine za to, osiguravajući brzo i pouzdano pokretanje svaki puta.
- Smanjenje emisija: Precizna regulacija mješavine goriva rezultira manjim izgaranjem i emisijama štetnih tvari.
- Produženi životni vijek motora: Pravilan omjer zraka i goriva sprječava pretjerano trošenje i habanje motora, produžujući njegov vijek trajanja.
- Smanjeni troškovi održavanja: Autotune eliminira potrebu za učestalim podešavanjima karburatora, što rezultira nižim troškovima održavanja.
Prilikom odabira motorne pile s Autotune sustavom, važno je uzeti u obzir sljedeće
- Različite verzije Autotune sustava: Autotune se obično nalazi na modelima više klase Husqvarna motornih pila. Različiti modeli mogu imati različite verzije Autotune sustava s varirajućim stupnjem automatizacije.
- Vaše potrebe i iskustvo: Ako ste profesionalni korisnik, možda će vam biti potreban model s naprednim Autotune sustavom. Ako ste povremeni korisnik, model s osnovnim sustavom možda će biti sasvim dovoljan.
- Vaše radne uvjete: Ako planirate koristiti motorna pilu u ekstremnim uvjetima, možda će vam biti potreban model s naprednim Autotune sustavom.
- Vaš budžet: Modeli s naprednim Autotune sustavom su skuplji.
- Upotreba kvalitetnog goriva: Za optimalne performanse i dugotrajnost, preporučamo da koristite gorivo visoke kvalitete i redovito provodite održavanje prema uputama proizvođača.
Pocket bike, tzv. mini motor ili dječji motor, pruža odličnu mogućnost zabave za sve ljubitelje vožnje na dva kotača. Iako ga nije moguće registrirati za vožnju po cestama, mnogi ga kupuju kako bi ga vozili po privatnim imanjima ili po trkaćim stazama.
S obzirom na to da uskoro, nakon brojnih kišnih dana, dolazi lijepo vrijeme, u ovom tekstu donosimo nekoliko savjeta za održavanje i sigurnu vožnju na mini motoru
Kao i kod drugih motora, redovita zamjena ulja je ključ za njegov ispravan rad. Jednom u mjesecu je potrebno zamijeniti ulje, a pri tom treba paziti da ulijemo ono ulje koje je predvidio proizvođač motora. Uputu o vrsti ulja moguće je pronaći u priručniku koji dolazi uz svaki motor.
Prilikom održavanja, odnosno prije zamjene ulja, treba zamijeniti i filter za zrak. On je nužan za hlađenje motora uslijed rada. Zbog toga što se nalazi naprijed na motoru, filter je lako dostupan, tako da servis možete obaviti sami. Moto nova može Vam ponuditi i filter za zrak i spojnicu za filter. Ali ako želite potrošiti vrijeme na nešto drugo, javite se servisu koji za Vas rješava održavanje mini motora.
Svjećica je dio koji izravno pali motor, a takav dio, podrazumijeva se, mora biti u dobrom stanju kako bi motor mogao ispravno raditi. Stoga ga treba promijeniti na redovnom servisu.
U kojem god smjeru krenuli, isplati se angažirati profesionalce da uštedite vrijeme oko ove dvije radnje. Čišćenje i zamjena karburatora složeniji su od zamjene ulja, svjećica, ili filtera. S druge strane, ako Vam je to hobi, kod nas možete kupiti i karburator i prirubnicu za karburator.
Kočnice su možda i najvažniji detalj na koji treba obratiti pažnju prilikom redovnog servisa. Prije svega, potrebno je provjeriti u kakvome su stanju kočioni diskovi. U slučaju da su istrošeni, treba ih zamijeniti. Osim diskova, pažnju treba obratiti i na sajlu prednje i zadnje kočnice. U najmanju ruku, sajle je potrebno očistiti. Ako su oštećene, onda i zamijeniti.
Isto što vrijedi za sajlu prednje i zadnje kočnice, vrijedi i za sajlu gasa. Prilikom redovnog servisa treba ju u najmanju ruku očistiti, a prema potrebi i zamijeniti.
Iako zbog svoje veličine na prvu ne izgleda opasno, pocket bike ipak dostiže veliku brzinu. Dovoljno veliku da pri padu vozač može pretrpjeti značajnu štetu. Zbog toga je nužno prilikom vožnje koristiti zaštitnu opremu uobičajenu za sve motocikle: kacigu, štitnike za koljena, rukavice itd.
Bez obzira na to kakav model vozite – sportsku jurilicu ili gradski skuter – uvijek će biti važno odabrati dobre gume. Kada se vozite na dva kotača, odnosno na dvije gume, ne želite riskirati da jedna od njih prokliže ili blokira.
Dobre gume nisu samo one koje su kvalitetno izrađene, nego i one koje su prilagođene Vašem motoru ili skuteru, načinu vožnje i uvjetima na cesti. Jednostavno rečeno, dobre gume za sportski motor i dobre gume za gradski skuter nisu iste. Neka pravila vrijede za sve, ali konačan izbor ovisi o puno faktora.
U ovom tekstu navest ćemo nekoliko takvih detalja na koje trebate obratiti pažnju prilikom kupovine guma, bilo rabljenih ili novih.
Najlakši način da odaberete ispravne gume za Vaš motocikl ili skuter je da zavirite u tehničku dokumentaciju. Ako nemate tehničku dokumentaciju, te podatke možete pronaći i na samim gumama. U krajnjem slučaju, možete kontaktirati proizvođača i od njega doznati koje gume su preporučene za Vaš model.
Na bočnoj strani gume naći ćete skup brojeva i slova koji daju najvažnije podatke. Taj skup slova i brojeva može izgledati otprilike ovako: 120/70 ZR 17 75W
Osim ovih brojeva i slova, na gumama ćete vidjeti i naziv proizvođača, model, te godinu i tjedan proizvodnje (tzv. DOT broj.)
S obzirom na vrstu motora i način vožnje za koje su namijenjene, postoji nekoliko osnovnih vrsta guma:
Sport/Super Sport/Hyper- Sport/Performance: ovakve gume su namijenjene lakim sportskim motociklima. Napravljene su tako da omogućuju naginjanje u zavojima, stabilnost i podršku u skretanju i kočenju pri velikim brzinama.
Cruiser/Touring: ovakve gume namijenjene su teškim motociklima (poput Harley Davidsona), dugim putovanjima i zahtjevnim vremenskim uvjetima. Lakše podnose veće težine, na primjer dva putnika s teretom, manje se troše i teže su od ostalih guma.
Off-road gume: specifična vrsta guma koja služi, kao što joj ime kaže, za off-road vožnju, dakle vožnju po kamenju, blatu i sličnim terenima. Međutim, većina takvih guma može dobro poslužiti i za vožnju po asfaltu, dok obratno, korištenje običnih guma za off-road vožnju, nije preporučljivo.
Gume za mopede/skutere: ovo je široka kategorija guma koja pokriva sve od gradskih skutera do onih snažnijih (preko 250 cc i 30 KS.)
Podjela koju smo ovdje naveli nije konačna i ne može ju se uzeti zdravo za gotovo. Naročito zbog toga što postoje mnoge vrste guma koje su prikladne za različite namjene.
Zbog toga prilikom izbora savjetujemo da pažljivo proučite njihov sastav, tvrdoću, težinu i ostale karakteristike, a onda uzmete u obzir namjenu za koju ćete ih koristiti. Tako ćete donijeti najbolju odluku za Vaš motor ili skuter.
Svi motori s unutrašnjim izgaranjem su međusobno slični. Svi oni usisavaju gorivo, sabijaju ga, sagorijevaju i na kraju izbacuju plinove. Međutim, taj proces ne odvija se kod svih motora potpuno isto. Upravo zato imamo podjelu motora na dvotaktne i četverotaktne motore.
Njihovi nazivi proizlaze upravo iz njihove najveće razlike.
Dvotaktni motor obavlja cijeli proces sagorijevanja u samo dva takta. Jedan takt računa se kao jedan pokret radilice (tj. klipa) od njezine donje točke do njezine gornje točke (ili obratno.) Prema tome, dvotaktni motori moraju u jednom taktu usisati gorivo i sabiti ga, dok ga u drugom taktu sagorijevaju te izbacuju plinove.
U prvom taktu mješavina goriva i zraka ulazi kroz usisni kanal i dolazi do cilindra. Kada se klip pomakne prema gore, on zatvara usisni kanal i tako sabija smjesu. Nakon toga, iskra iz svjećice pali smjesu i tako dolazi do eksplozije, odnosno sagorijevanja, a klip se vraća u donji položaj. Plinovi izlaze nakon što se klip spusti dolje, a usisni ventil otvori, i traje sve dok se klip ne vrati u gornji položaj.
Kod četverotaktnog motora svaki se dio procesa sagorijevanja odvija prilikom jednog pokreta radilice, tj. klipa. Kao i kod dvotaktnog motora, proces počinje ulaskom smjese goriva i zraka kroz usisni ventil dok je klip u donjem položaju. Kada klip dođe u gornji položaj, ventil se zatvara i smjesa se sabija. Nakon što klip krene prema dolje, svjećica baca iskru, stvara eksploziju i tako klip opet dolazi u donji položaj. Prilikom ponovnog podizanja klipa, plinovi izlaze van, a nakon toga započinje novi proces.
Uz ovu glavnu razliku između dvotaktnog i četverotaktnog motora, postoji još nekoliko sporednih.
Zbog toga što se sastoji od manje dijelova, dvotaktni motor je jeftiniji za proizvodnju. Naprimjer kod njega nema ventila, nego se usisavanje zraka i ispuštanje plinova odvija putem usisnog kanala.
Kad je riječ o gorivu, dvotaktni motori koriste gorivo pomiješano s uljem zato što kod njih nema kartera za podmazivanje. Takva mješavina nešto više zagađuje okoliš, pa se zbog toga sve češće koriste četverotaktni motori. Međutim, iskorištenost goriva bolja kod dvotaktnih motora jer oni imaju samo jedan “jalovi” takt, dok ih četverotaktni motor ima tri.
Naravno, razlika u broju dijelova odražava se i na trošak proizvodnje, a onda i na prodajnu cijenu. Dvotaktni je motor zbog svoje jednostavnije građe daleko jeftiniji. Razlika u cijeni možda ipak i nije tako velika kada se uzme u obzir da četverotaktni motor ima duži rok trajanja, što je u najvećoj mjeri zasluga posebnog sustava podmazivanja.
Što se tiče primjene, dvotaktne motore češće nalazimo u manjim strojevima kao što su motorne pile i kosilice, dok se četverotaktni ugrađuju u veće strojeve, motocikle i automobile.
Ukratko, obje vrste motora imaju svoje prednosti i mane, dok njihova uporabna vrijednost najviše ovisi o tome u koju svrhu se koriste.
Lanac je najvažniji dio motorne pile i zbog toga se isplati posvetiti pažnju njegovom održavanju. U slučaju da lanac nije prilagođen pili, ili nije redovito održavan, motorna pila neće ispravno raditi.
U nastavku teksta možete pronaći savjete koji će omogućiti da Vaša pila nesmetano radi dugi niz godina.
Ako prilikom rezanja morate upotrijebiti silu da biste vidjeli napredak, možete biti prilično sigurni da je lanac dotrajao i da ga treba zamijeniti. Oštar lanac prolazi kroz drvo lakoćom. U tom slučaju, ne morate upotrijebiti silu, nego samo držati pilu i navoditi je u smjeru u kojem želite.
Također, istrošen lanac možete prepoznati i po piljevini koju izbacuje. Dobro naoštren lanac izbacuje krupniju piljevinu, dok je kod tupog lanca ona nalik na prašinu.
Da je lanac dotrajao, možete znati i po tome što je najduži dio reznog dijela zuba kraći od 4 milimetra.
Važno je da lanac zamijenite odmah nakon što počnu prvi problemi. Naime, rezanje tupim lancem povećava potrošnju goriva i ubrzava habanje stroja.
Kada napinjete lanac, pazite da on nije zagrijan. Zagrijan lanac će se skupiti prilikom hlađenja i bit će previše napet.
Bez pravilnog dotoka ulja na lanac, vodilicu i lančanik, trenje će se povećati, što za pilu znači brže trošenje i kraći vijek trajanja. Zbog toga je važno redovito mijenjati ulje i nikada ne staviti staro. Najbolje bi bilo zamijeniti ulje svaki put kada točite gorivo.
Kod oštrenja lanca, svi zubi trebaju biti izbrušeni na duljinu najkraćeg zuba. Da biste to postigli, prije oštrenja trebate pronaći najkraći zub.
Prije oštrenja potrebno je lanac i dobro zategnuti.
Često oštrenje dobro je iz nekoliko razloga. Za početak, tako ćete si olakšati posao, a osim toga steći ćete i naviku oštrenja te ćete zbog toga biti sve brži i efikasniji.
Ako budete slijedili ove savjete, vaš lanac i motorna pila trajat će duže, a rezanje drva bit će lakše. Naravno, postoje i drugi detalji na koje treba paziti kod održavanja motorne pile, ali u ovom tekstu ograničili smo se samo na one koji se tiču lanca.